خانه ⁄ اخبار ⁄ سخنرانی پدیدآورنده‌ی کتاب انقلابی تراز در جلسه‌ی رونمایی کتاب

سخنرانی پدیدآورنده‌ی کتاب انقلابی تراز در جلسه‌ی رونمایی کتاب

جلسه‌ی رونمایی کتاب انقلابی تراز در دانشگاه آزاد برگزار شد. متن سخنرانی حجت‌الاسلام صلح‌میرزایی، پدیدآورنده‌ی کتاب در این جلسه به شرح زیر است:

اگر بخواهیم با تعاریف مرسوم در مباحث جامعه‌شناختی به مفهوم «انقلاب» نگاه کنیم، باید این مفهوم را متوقّف در سال 1357 کنیم. امّا اگر هدف نهضت امام خمینی (قدّس‌سرّه) را گسترده‌تر از سرنگون کردن نظام ارتجاعی و عقب‌افتاده و منحوس شاهنشاهی بدانیم، میتوانیم از معنای لغوی انقلاب استفاده کنیم.

به فرموده‌ی رهبر معظّم انقلاب، هدف نهایی نهضت امام راحل، ایجاد تمدّن نوین اسلامی است. این هدف بلند چند هدف کوتاه‌تر دیگر را در بر دارد:

1- سرنگون کردن نظام منحوس شاهنشاهی در ایران

2- نهادسازی و ساختارسازی با نگارش و تصویب قانون اساسی

3- اسلامی کردن دولت به معنای عامّ آن که شامل تمامی نهادهای حکومتی میگردد.

4- اسلامی کردن جامعه

5- ایجاد تمدّن اسلامی

براین اساس میتوانیم انقلاب اسلامی را تغییرات بنیادین در نظام سیاسی و اداری و همچنین هنجارهای جامعه در مسیر تحقّق خورشید ولایت عظما و ظهور حضرت امام زمان (علیه‌السّلام) بدانیم.

موتور پیشران این حرکت بنیادین، کسانی هستند که در ادبیّات انقلابی به نیروهای انقلابی معروف شده‌اند. این افراد، کسانی بودند که مسلمان واقعی بودند و در کنار برتری‌های ایمانی، از بصیرتهای بالایی برخوردار بودند.

این افراد در هر عرصه‌ای که انقلاب اسلامی لازم داشت، وارد شدند، موقعی در سازمان‌دهی تظاهرات، موقعی در بسیج اقتصادی و تأمین نیازهای اساسی مردم در ابتدای انقلاب، زمانی در مقابله با جریانهای تجزیه‌طلب جهاد نظامی میکردند و گاهی با منافقان تروریست در شهرها. گاهی به جهاد سازندگی و نهضت سوادآموزی می‌پیوستند و گاهی به عرصه‌های علمی. و همین‌طور در بقیه‌ی عرصه‌ها.

این افراد گاهی به انقلابی گاهی به حزب‌اللهی و گاهی به ولایی و بسیجی نام گرفتند امّا همیشه، لقب انقلابی برای ایشان ماندگار ماند.

از ابتدای دهه‌ی 90 شمسی گفتمانهایی در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی ایجاد شد که با متّهم کردن نیروهای انقلابی به تندروی و منقضی دانستن دوران انقلابیگری، گفتمانهای جایگزین را ترویج میکردند و پیشرفت کشور را در گرو روی آوردن به گفتمانهایی میدانستند که با عنوان «عقلانیّت و اعتدال» تزیین میشد. در این زمان بود که رهبر انقلاب، با تأکید بر گفتمان انقلابی فرمودند:

اگر روحیه انقلابی نباشد:

اگر روحیه‌ی انقلابی نباشد، جمهوری اسلامی نخواهد بود؛ بله، یک حکومتی سرِ کار خواهد بود، امّا آن حکومت، دیگر جمهوری اسلامی نیست. این حرکت مردم، این خونهایی که دادند، این زحماتی که کشیدند برای احیاء اسلام، برای احیاء شریعت اسلامی، برای این بوده؛ اینها از بین خواهد رفت، لگدمال خواهد شد. بنابراین، انگیزه‌ی انقلابی برای حفظ جمهوری اسلامی حتماً لازم است.(در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری 30/06/1396)

و فرمودند:

قدر نیروهای انقلابی را بدانید

قدر نیروهای انقلابی و پُرانگیزه را هم بدانید؛ من به همه‌ی مسئولین سفارش میکنم. نیروهای مؤمن، پُرانگیزه و انقلابی، کسانی هستند که در مشکلات، کشور را حفظ میکنند، دفاع میکنند، سینه سپر میکنند؛ قدر اینها را بدانیم.( در مراسم تنفیذ حکم دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران‌ 12/05/1396)

و ایشان در این زمان با تأکید بر این مسئله در دیدار با اقشار مختلف، بر تقویت انقلابیگری توصیه کردند. در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری، با دولتمردان و کارگزاران نظام، با نیروهای مسلّح با حوزویان و روحانیّون و معلّمان و دانشجویان و اساتید دانشگاه، مداحان و شعرا و بانوان و …

بر این اساس بود که با آنکه حوزه‌ی مطالعاتی بنده رشته‌ی تخصّصی فقه سیاست در مرکزی فقهی در قم مقدس است امّا احساس لزوم کردم که درباره‌ی ویژگیهای مؤمن انقلابی تحقیق کنم.

کتاب

«مؤمن انقلابی» از تعابیری است که اگر تعریف درست و جامعی از آن ارائه نشود، ممکن است کج‌فهمی‌هایی را در خود ایجاد کند. بهترین منبع برای یافتن تعریف صحیح که قاعدتاً با استقصای ویژگی‌های انقلابی به دست می‌آید، مراجعه به بیانات حضرت امام خمینی (قدّس‌سرّه) و رهبر معظّم انقلاب اسلامی است. با مراجعه به بیانات این دو بزرگوار میتوان فهمید که ویژگی‌های مؤمن انقلابی به دو دسته‌ی باورها و شناختها و رفتارها و کنشها تقسیم میگردد.

باورها و شناختها را میتوان به دو بخش تقسیم کرد: باورهایی که هر انسان مسلمان و مؤمنی باید داشته باشد، همچون باور به توحید، باور به کامل بودن اسلام، باور به سنّتهای آفرینش و باورها و شناختهایی که وجه امتیاز مؤمنان انقلابی است. مثل باور به شعار «ما میتوانیم»، باور به شعار «نه شرقی و نه غربی»، شناخت تاریخ معاصر، شناخت دشمن و ….

البتّه به‌گونه‌ای میتوان پایه و اساس تمام باورها و شناختهای انقلابی را در باورهای دینی یافت.

رفتارهای مؤمن انقلابی را نیز میتوان به چهار بخش تقسیم نمود:

1- رفتارهای دینی و اخلاقی مثل اتّکال و توکّل به خدا، تلاش برای زمینه‌سازی ظهور امام زمان (علیه‌السّلام)، فداکاری و ایثار و …

2- رفتارهای انقلابی مثل کوشش برای برپایی تمدّن اسلامی، گوش سپردن به فرمانهای رهبر، داشتن جاذبه و دافعه، حضور بهنگام در صحنه و …

3- رفتارهای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی: همچون مقابله با تهاجم فرهنگی، سرلوحه قرار دادن عمل به قانون، حفظ وحدت و پرهیز از تفرقه، انجام کار فرهنگی تمیز و خودجوش، تحکیم روابط خانوادگی و …

4- رفتارهای اقتصادی و خدماتی همچون تلاش برای آبادانی کشور، قدم نهادن در مسیر خودکفایی کشور، تقویت تولید ملّی و …

در این کتاب به 50 رفتار و 18 باور مربوط به مومن انقلابی دست یافتم.

ابتدا کتاب به هزار صفحه رسید امّا با رعایت اختصار، و اختصاص تقریبا سه صفحه برای هر کدام از عناوین، به حجم فعلی دست یافتیم.

در همین جا لازم است از جناب حجت الاسلام اشتری فرد که هم از حیث محتوا و هم چاپ نفیس اهتمام شایانی داشتند تشکر کنم.

جهت تیمّن در ابتدای هر عنوان آیه یا حدیث مرتبط نیز درج شد. و همچنین از بندی از بیانات حضرت امام (قدّس‌سرّه) استفاده شد.

این کتاب از منظری دیگر میتواند یک منظومه‌ی فکری موجز از بیانات امامین انقلاب در این 68 موضوع باشد. که به کار جوانان، مسئولان، خطبا و سخنرانان، ائمّه‌ی جمعه و جماعات، اساتید و معلّمان، مسئولان فرهنگی، روابط عمومی‌ها و دیگر اقشار جامعه خواهد آمد ان شاءالله.

ما معتقدیم که اگر قرار باشد مشکلات کشور حل شود و مسیر پیشرفت به سمت تمدّن اسلامی و حیات طیّبه با سرعت طی شود باید با روحیّه‌ی انقلابی عمل کرد. و خود را به ویژگیهای انقلابی تراز نزدیک کرد.

مشکلات اقتصادی، اشرافیّت مسئولان، مشکل چند شغلگی و راه ندان به جوانان برای وارد شدن به عرصه‌های کلان مدیریتی سطح بالا، فساد اداری و اقتصادی، شکاف طبقاتی، حقوقهای نامتعارف و ناعادلانه، فرار مالیاتی، ناهنجاریهای فرهنگی و غیر اینها …. همه به خاطر نبودن این ویژگیها است.

مردم ما انقلابی هستند و برخی از این دور شدن ها از مبانی انقلاب و روحیّه‌ی انقلابی باعث شده که دلخور باشند. ضرب المثلی عربی است که میگوید البلاء اذا عمّت طابت. مردم مستضعف اگر ببینند که مسئولان هم در فشارها شریکند و درد آنها را میفهمند و همچنین لااقل تبرّج و تفاخر به اشرافیت نمیکنند، بهتر مقاومت میکنند. مثالهایی از رفتارهای اشتباه برخی از آقایان مسئول در این چند ماه در ذهنم هست که چون اقتضای جلسه نیست عرض نمیکنم.

بگذریم: امید است با ایجاد و حفظ ویژگی‌های انقلابی و ترویج آن، بتوانیم شاهد رسیدن انقلاب اسلامی به اهداف بلند خود و در نهایت جامعه و تمدّن آرمانی اسلامی باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *